Hoe maak je een contentkalender?

Gepubliceerd op 21 maart 2021 om 06:32

De ene dag heb je meer inspiratie dan de andere dag voor het schrijven van een blog. Herkenbaar? Het is al een uitdaging om überhaupt onderwerpen te verzinnen die interessant zijn voor de lezer. Hoe zorg je er nou voor dat je van tevoren al onderwerpen klaar hebt staan? Het antwoord is een contentkalender!

 

Inspiratie

Onlangs las ik een blog van iemand die heeft besloten om te bloggen wanneer het haar uitkomt. Dit kan 1 keer per week zijn, maar daarna kan er gerust een paar weken tussen zitten. Zij wil geen druk voelen. Ik vond het wel een interessante blog. Ik begrijp het ook goed. Het moet immers wel een leuke hobby blijven. Mijn blog zie ik niet als verplichting, maar toch wil ik het consistent houden, door op vaste dagen te posten. Helaas lukt dit niet altijd vanwege mijn fulltime kantoorbaan en andere privéverplichtingen, maar ik doe mijn best.

Na het lezen van diverse blogtips ben ik aan de slag gegaan met een contentkalender. Superhandig! 

Wat is een contentkalender?

Een contentkalender is een overzicht/kalender met onderwerpen die je vooruit hebt gepland, dit kan weken en maanden van tevoren zijn.

Hoe maak je een contentkalender?

Op internet zijn zoveel tips te vinden over het maken van een contentkalender. Het is heel persoonlijk hoe je dit aanpakt. Dit is hoe ik mijn contentkalender maak:

  • Bedenk voor iedere maand een onderwerp en je zal merken dat je rondom dat onderwerp op meer onderwerpen komt. Schrijf deze meteen op. Ik ben bijvoorbeeld in januari jarig en bedenk dan wat ik hierover kan schrijven. December is een feestmaand, dus hoe cliché ook; je schrijft dan bijvoorbeeld over Sinterklaas en Kerst.
  • Ook wordt gezegd dat je naar je doelgroep moet kijken en dat je uit moet zoeken op welk tijdstip je de meeste lezers bereikt. Eerlijk gezegd houd ik mij hier niet mee bezig, maar als je veel bezoekers wil aantrekken, dan zou ik mij hier zeker in verdiepen.

 

Al met al

Een goede voorbereiding is het halve werk! Ik zeg: ga er een middag voor zitten en concentreer je op onderwerpen die jouw doelgroep mogelijk interessant vinden.

 

 

Heb jij een contentkalender?

 

 


«   »